Infosessie Infrabel
Samen met Essenscia, organiseerde Alfaport Voka op 18 september een tweede informatiesessie met Infrabel. Met deze bijeenkomst willen we alle spoorbetrokkenen op de hoogte houden
In het kader van de capaciteitsuitbreiding van het vrachtvervoer per spoor en de vergroening van het transport rond de Antwerpse haven, voert Infrabel elektrificatie en ontdubbelingswerken uit aan lijn 11. De werkzaamheden brengen zowel impact op het spoor- als het wegverkeer.
De aanpassing aan lijn 11 zal finaal zorgen voor een verhoogde capaciteit en voor een verdere elektrificatie van onze haveninfrastructuur. Lijn 11 die loopt op de middenberm van de A12 zal daar ontdubbeld worden. Zowel het nieuwe spoor als het bestaande spoor zal geëlektrificeerd worden. De aannemer is in december 2024 begonnen met de zuidelijke zone van lijn 11 buiten de A12, waardoor er tot hiertoe nog geen impact was voor het wegverkeer. De impact voor het wegverkeer op de A12 zal starten in februari. Tijdens volgende weekends zal er een afsluiting zijn van de linkerrijstrook op de A12, telkens van 6u zaterdagochtend tot zondagavond 22u, zowel in de richting van Antwerpen als Nederland:
Het einde van de elektrificatie en ontdubbelingswerken is voorzien voor eind 2026.
Samen met Essenscia, organiseerde Alfaport Voka op 18 september een tweede informatiesessie met Infrabel. Met deze bijeenkomst willen we alle spoorbetrokkenen op de hoogte houden
Tegen 2030 wil de Antwerpse haven een aandeel van 15 % spoorvervoer hebben in haar totale modal split. Dit doel staat onder druk. Wat probeert
Voor een efficiënter spoorvervoer, kunnen verladers, expediteurs en terminals zich aanmelden bij Railport om hun spoorvolumes in de haven te bundelen.
Neem contact op