Infosessie bundeling spoor op 14 februari 2025
Op 1 januari 2024 startte Railport het bundelingsproject in de Antwerpse haven op. Spoorvolumes van verschillende verladers en spooroperatoren, met andere woorden treinen die niet
Voor de leden van FORWARD Belgium, ABAS en KVBG organiseerde Alfaport Voka op 14 februari een updatesessie rond het bundelingsproject spoor. Nils Van Vliet, CEO Railport, gaf een toelichting over het bundelingsconcept aan de aanwezigen.
Een jaar geleden, op 1 januari 2024 startte Railport het bundelingsproject in de Antwerpse haven op. Spoorvolumes van verschillende verladers en spooroperatoren, met andere woorden treinen die niet volledig bestaan uit de lading van één klant, worden samengebracht om tot een consolidatie te komen wat betreft het first/last mile-traject. Railport neemt de rol van neutrale facilitator en de organisatie van de groepsaankoop op zich.
De haven werd verdeeld in verschillende zones: één spoorwegonderneming biedt per zone alle first & last mile-spoordiensten aan. En dat op een neutrale manier, aan alle spooroperatoren. Dat moet op de rangeerbundels leiden tot efficiëntere operaties waarbij spooroperatoren elkaar (bewust of onbewust) niet langer hinderen.
Nils informeerde de aanwezigen ook over de hertender die momenteel wordt voorbereid voor zones 3, 4, 5 en 6. Vervolgens werd stilgestaan bij het bedieningsprotocol en de ontwikkeling van een digitaal platform dat terminals in de toekomst visibiliteit zal geven over de voor hen bestemde wagons en hun locatie.
Bram Van Beveren bracht in deze sessie een sterke en overtuigende testimonial over de ervaring met spoor van ArcelorMittal binnen de haven van Antwerpen voor en na de opstart van het bundelingsproject.
Op 1 januari 2024 startte Railport het bundelingsproject in de Antwerpse haven op. Spoorvolumes van verschillende verladers en spooroperatoren, met andere woorden treinen die niet
Door een defect van een kritisch onderdeel van de Oudendijkbrug (Berendrechtsluis aan de kant van de Schelde) is de brug sinds 27 december voor onbepaalde
Tegen 2030 wil de Antwerpse haven een aandeel van 15 % spoorvervoer hebben in haar totale modal split. Dit doel staat onder druk. Wat probeert
Neem contact op