Project nachtlogistiek in de media

Alfaport Voka blaast samen met Port of Antwerp-Bruges en Lantis, het project Nachtlogistiek nieuw leven in. Hierin wordt bekeken hoe het aandeel nachttransporten verhoogd kan worden onder de juiste randvoorwaarden.

De boodschap blijkt aan te slaan: ons initiatief kreeg brede persaandacht, onder meer in een reportage op Kanaal Z, een artikel op VRT NWS en een dubbelinterview in vakblad Flows en nog veel meer. Lees hieronder het artikel van VRT NWS, gevolgd door een overzicht van alle mediaberichtgeving rond dit thema.

Vandaag gebeurt amper 12% van de containertransporten van en naar de haven tijdens de nacht. Dat moet fors omhoog. In eerste instantie willen we verdubbelen, maar we mikken op een stijging richting 50%. De infrastructuur is er, alleen ligt die ’s nachts grotendeels stil.

DFDS en Volvo Trucks ontwijken files en drukte met nachtelijk containervervoer tussen Antwerpen en Gent

De bedrijven DFDS en Volvo Trucks experimenteren al meer dan een half jaar met nachttransporten van containers tussen Antwerpen en Gent. “We zijn tevreden en schalennu op naar 150 containers per maand”, zegt Volvo Trucks.

Trui De Maré, Ward Schouppe, Belga
Gepubliceerd op woe 21 mei. 15u04

De Deense rederij DFDS en vrachtwagenbouwer Volvo Trucks transporteren sinds oktober 2024’s nachts containers tussen de haven van Antwerpen en Gent. Het experiment wordt verder uitgerold naar 150 containers met wisselstukken per maand.
“Het zijn containers die niet meer overdag over de weg moeten. We werken met elektrische vrachtwagens. De geluidshinder voor de omwonenden is laag en ook de impact op de wegen en het verkeer blijft beperkt”, stelt Ronald Van Schepdael van Volvo Trucks. De vrachtwagens kunnen in Antwerpen opladen aan parking Ketenis tijdens de rustpauzes van de chauffeurs. Ze rijden dan heen en weer naar de fabriek in Oostakker, bij Gent.

Beperkte toegankelijkheid terminals, hoge investeringen

De samenwerking kadert in de aanpak van structurele verkeersproblemen rond de Antwerpse haven. Havenvereniging Alfaport Voka steunt het initiatief en wijst op het Routeplan 2030, waarin nachtlogistiek als oplossing naar voren wordt geschoven. Toch blijven knelpunten zoals beperkte nachtsloten op terminals en de hoge investeringskost
van elektrische trucks een belemmering voor bredere toepassing.

Ook andere media berichtten over het onderwerp:

Flows

Flows case

Gazet van Antwerpen

Het Laatste Nieuws

Logistiek

Made in

OEVZ

Transport online

DFDS rijdt voor Volvo elektrisch door de nacht • TTM.nl

Volvo, DFDS trial night truck operations at Port of Antwerp – Port Technology International

DFDS and Volvo boost night freight at Antwerp port | trans.info

DFDS en Volvo Trucks kiezen samen voor nachtlogistiek

DFDS and Volvo Trucks Shift to Night Logistics at Port of Antwerp

Volvo Trucks and DFDS shift container transport from day to night – Container News

DFDS and Volvo Trucks implement nighttime electric freight operations between Ghent and Antwerp

Volvo Trucks et DFDS se mettent à la logistique de nuit sur le port d’Anvers

Volvo, DFDS trial night truck operations at Port of Antwerp – India Seatrade News

DFDS and Volvo Trucks shift to night operations: Sustainable logistics gaining traction at the Port of Antwerp – DST – Daily Shipping Times

DFDS and Volvo Trucks are switching container transport to night mode for the sake of ecology and efficiency. – Transport Corridors

 

 

 

 

 

De LinkedIn post over dit onderwerp

Deel jouw mening over dit onderwerp via onze LinkedIn-post.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

Neem contact op

Tia Meyvis 

Adviseur mobiliteit & intermodaliteit

tia.meyvis@voka.be

Tel: +32 3 206 58 67