Eindelijk snellere en rechtszekere omgevingsvergunningen in Vlaanderen?!
Eind 2024 stelde de Vlaamse Regering de gemengde commissie vergunningen samen als reactie op de toenemende vergunningenknoop in Vlaanderen. Op 30 september 2025 bracht deze
Net als vorig jaar voert België een rapportage-oefening uit onder het wettelijk kader van het HNS Verdrag 2010. Het doel van dit Verdrag is om een adequate, snelle en effectieve vergoeding te garanderen voor schade aan personen en eigendommen in verband met het transport van gevaarlijke en schadelijke stoffen (HNS) over zee. ‘HNS’ betreffen verschillende chemische stoffen, waaronder gevaarlijke bulkladingen, zoals hier vermeld, en omvatten o.a. LPG, LNG, olie (persistent en niet-persistent), vaste stoffen, vloeistoffen, etc.
Om de Belgische regelgeving na te leven, wordt verwacht dat principal en fysieke ontvangers van HNS, zoals bv terminals, opslagfaciliteiten, chemische bedrijven, handelaren, enz. uiterlijk tegen 15 maart 2025 een rapportageformulier indienen bij dgmar.reg@mobilit.fgov.be. Dit rapport brengt geen financiële bijdrage met zich mee vóór de inwerkingtreding van het Verdrag.
Meer informatie is te vinden op deze link. Alle vragen kunnen worden gericht aan dgmar.reg@mobilit.fgov.be.
Eind 2024 stelde de Vlaamse Regering de gemengde commissie vergunningen samen als reactie op de toenemende vergunningenknoop in Vlaanderen. Op 30 september 2025 bracht deze
Op 20 oktober 2025 namen een 15-tal bedrijven van ABAS-KVBG deel aan de milieu-infosessie, georganiseerd door Alfaport Voka. De leden werden gedurende 2 uur bijgepraat
Alfaport Voka is lid van de stuurgroep die de studie over doorvoeropslagplaatsen van gevaarlijke producten opvolgt. Vlaanderen wil de risico’s en regelgeving beter in kaart
Neem contact op