Overleg met douane over MASP-planning

In een constructieve en open sfeer blijven The Way Forward en andere organisaties overleg plegen met de douane over de verdere MASP-planning. Zoals bekend loopt die planning ver achter op de initiële doelstellingen. Op dit ogenblik publiceert de douane zelfs geen effectieve planning meer.

De reden voor de verdere vertraging zijn de extra besparingen die door de regering recent werden opgelegd. Daardoor verlaagt de capaciteit van de analyse- en ontwikkelingsteams gevoelig. Fundamentele keuzes over wat prioritair is en wat niet dringen zich op. Daarbij heeft elke keuze consequenties binnen het complexe MASP-landschap.

Een positieve evolutie is dat de operationele diensten eindelijk actief bij het MASP-programma betrokken zijn. Echter, omdat dit zo laat is gebeurd, komen belangrijke vragen erg laat aan bod. De onduidelijkheid blijft daardoor groot en de interne discussie binnen douane over de prioritering binnen het MASP zijn nog niet afgerond.

Als vertegenwoordiger van de private havengemeenschappen pleit The Way Forward voor focus op de belangrijkste projecten waarvan de uitrol reeds werd gestart:

  • IDMS: het nieuwe systeem voor invoeraangiften
  • PN/TS: het nieuwe systeem voor tijdelijke opslag
  • Elementen die nodig zijn om de uitrol van IDMS en PN/TS mogelijk te maken, met onder andere:
    • een efficiënte werking van het Goods Accounting systeem in alle scenario’s
    • de ontwikkeling van de prelodged aangifte in NCTS P5

 

TWF blijft tevens aandringen op een duidelijke planning, processen en specificaties en voldoende tijd voor bedrijven om de nodige functionaliteit te ontwikkelen en zich aan te passen aan de nieuwe regels en systemen.

Voorlopig lijkt het er niet op dat aan deze vraag op korte termijn gehoor zal worden gegeven. Te vrezen valt dat er voor de zomervakantie geen uitsluitsel komt en er tot minstens september zal gewacht moeten worden op duidelijkheid.

Ondertussen komt er druk uit een nieuwe invalshoek. Omwille van de recente besparingen wordt er openlijk gesproken over het uitfaseren van PLDA. Dat is een duidelijke kentering. Tot voor kort heette het dat PLDA beschikbaar zou blijven zolang het nodig is.

Volgens sommigen moet de uitfasering al tegen eind 2025 afgerond zijn, wat volstrekt onrealistisch is. Zelfs midden 2026 lijkt een erg ambitieuze deadline. Een aantal processen zoals EIR, CCI, tijdelijke opslag voor bulk, enz. zijn nog steeds volledig afhankelijk van PLDA. Voor IDMS verloopt de roll-out moeilijk en PN/TS geraakt voor het najaar niet uit de pilootfase.
De vrees dat de sector uiteindelijk geconfronteerd zal worden met onrealistisch korte implementatieperiodes en slecht werkende douanesystemen is zeker gegrond.

Vanuit The Way Forward zal deze problematiek verder worden opgevolgd in de komende maanden.

Aan de betrokken bedrijven kan slechts één advies worden gegeven. Wacht niet af. Start op met de systemen waarmee opgestart kan worden, al is het voorlopig beperkt. Gebruik de tijd die er is optimaal.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

Neem contact op

Eric Verlinden 

Projectmanager The Way Forward

eric.verlinden@voka.be

Tel: +32 3 206 58 69

Eric Verlinden Alfaport Voka