Complexe hybride architectuur nodig tijdens MASP roll-out

In eerdere MASP planningen was voorzien in een sequentiële implementatie van de verschillende nieuwe douanesystemen. Zo zou de roll-out van IDMS bijvoorbeeld zijn afgerond voordat de implementatie van PN/TS zou worden opgestart. Door vertraging bij de ontwikkeling van de verschillende systemen zou die sequentiële planning echter voor bijkomende vertraging in de MASP planning zorgen. Daarom opteert de douane nu voor een simultane implementatie van verschillende systemen.

Om dat mogelijk te maken is een hybride architectuur noodzakelijk zodat alle bedrijven, weliswaar binnen de voorzien implementation windows, op eigen tempo kunnen overschakelen op de nieuwe systemen die voor hen van belang zijn. Specifiek voor het inbound proces worden hierdoor meerdere hybride scenario’s voor het afschrijven van zowel de oude CUSCAR als de nieuwe TSD vrachtlijsten mogelijk.

  • met een invoeraangifte of EIR bericht in PLDA voor aangevers die nog niet zijn gemigreerd naar IDMS
  • met NCTS4 transitaangifte en zodra geïmplementeerd ook met een NCTS 5 transitaangifte
  • met een IDMS invoeraangifte voor de aangevers die migreren naar IDMS

Voor transshipment is geen hybride opzet voorzien. CUSCAR vrachtlijsten worden altijd met een mini-CUSCAR aangezuiverd in PLDA, TSD’s altijd met een REN bericht in PN/TS. Ook het unie-proces speelt zich in het oude, dan wel in het nieuwe systeem af, afhankelijk van het type vrachtlijst.

In diezelfde periode voert de douane ook het nieuwe controlebeheerssysteem My Customs in, wat de complexiteit verder verhoogt.

Voor het Inbound Release Platform betekent deze hybride architectuur dat de douane controle- en aanzuiveringsgegevens moet voorzien voor alle aangiften, ook die in het ‘oude’ PLDA systeem. Bovendien moet de douane zorgen dat via CCRM ook Certified Pick-up (CPu) voorzien blijft van de nodige data om in alle scenario’s het douanelicht te kunnen sturen.

De teams die instaan voor de ontwikkeling van het Inbound Release Platform en CPu werken nauw samen met de douane om deze complexe overgangsfase mogelijk te maken. De eerste ontwikkelingen werden opgeleverd en getest, maar het werk is nog niet volledig afgerond.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

The Way Forward: update

In nauwe samenwerking met NxtPort en Port of Antwerp Bruges werkt The Way Forward aan de voorbereiding van de projecten voor 2025 zoals eerder vastgelegd

Lees verder »
Belgische douane wil NCTS invoeren vanaf 2 december 2024 - The way forward

The Way Forward-Update

Ook in de afgelopen maand werkte The Way Forward actief samen met NxtPort en Port of Antwerp-Bruges, met bijzondere aandacht voor de MASP projecten.

Lees verder »

Neem contact op

Eric Verlinden 

Projectmanager The Way Forward

eric.verlinden@voka.be

Tel: +32 3 206 58 69

Eric Verlinden Alfaport Voka