
Plaats jouw bedrijfsverhaal op jobsindehaven.be
De campagne #myjobisbetterthanyours van Alfaport Voka via www.jobsindehaven.be en de social media kanalen blijft goed scoren. We lanceren dan ook een warme oproep voor nieuwe
Voor onze leden is het van vitaal belang om voldoende goede arbeidskrachten te vinden. De afstemming van vraag en aanbod staat al geruime tijd onder zware druk. Alfaport Voka staat haar leden bij door de Antwerpse Haven als aantrekkelijke werkplaats te positioneren. Dit doen we via de employer branding campagne #myjobisbetterthanyours (website | LinkedIn | Instagram | Facebook). Via authentieke verhalen van medewerkers van onze leden brengen we het boeiende verhaal van de verschillende jobs en mogelijkheden in de haven in beeld.
Naast de campagne houden we een vinger aan de pols en bekijken we samen met de leden welke initiatieven we als sector kunnen ondernemen.
NIEUWS OVER
Ontdek al het nieuws over het thema Arbeidsmarkt in de haven van Alfaport Voka.
De campagne #myjobisbetterthanyours van Alfaport Voka via www.jobsindehaven.be en de social media kanalen blijft goed scoren. We lanceren dan ook een warme oproep voor nieuwe
In het kader van de campagne #myjobisbetterthanyours lanceerde Alfaport Voka via www.jobsindehaven.be de voorbije maanden twee nieuwe getuigenissenfilmpjes.
Op 25 april hield Alfaport Voka samen met de overige havenpartners een havenbreed bedrijfsevent voor CEO’s rond het thema inclusief aanwerven.
Saskia Bultiauw, community manager Alfaport Voka
Alfaport Voka nam het initiatief om een employer branding campagne uit te werken voor de haven van Antwerpen.
De tagline van de campagne is Jij. De Haven. De Wereld. De Antwerpse Haven als werkgever is een samenspel van bovenstaande 3 begrippen. Medewerkers worden rechtstreeks aangesproken op hun mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Je speelt effectief een rol van betekenis. En dat in De Haven, niet zomaar een haven. De haven van Antwerpen claimt leiderschap. Als topspeler in De Wereld. Allesbehalve wereldvreemd, het is een collectief dat geworteld is in die Stad, maar tegelijkertijd tentakels, kansen en dromen heeft over heel de wereld.De campagne loopt zowel via het platform ‘www.jobsindehaven.be’ dat testimonials van havenwerknemers combineert met links naar de vacaturewebsites van bedrijven. Daarnaast heeft de campagne ook een socialmedialuik waar we de potentiële werknemer prikkelen met inspirerende korte getuigenissen, vacatureposts en sfeerbeelden.
Bovendien laten we onze leden , hun werknemers en andere partners de Instagrampagina overnemen (onder beheer van Alfaport Voka) om de bezoekers een realistische blik te gunnen achter de schermen.
Alfaport Voka organiseert infosessies hr waarop alle geïnteresseerde leden uitgenodigd worden rond het thema arbeidsmarkt. Elke sessie belicht een bepaald thema. Naast de eigen initiatieven biedt Alfaport andere havengerelateerde parners de mogelijkheid om hun initiatieven omtrent het specifieke thema toe te lichten. Na de toelichting is er telkens terugkoppeling door de bedrijven. Met deze feedback gaat Alfaport Voka vervolgens aan de slag. Deze infosessies/debat worden twee keer per jaar georganiseerd en staan telkens open voor de hr-verantwoordelijken van onze leden.
De competentiebarometer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland genereert maandelijkse trendrapporten voor onze havenregio. Hierdoor krijgen we inzichten op maritieme en logistieke jobs en dit op verschillende parameters zoals diploma, beroepsprofiel, arbeidscontract, taal, graad, jobdomeinen, functietitel, sector.
Hierdoor beschikt Alfaport Voka op elk moment over een objectief en haarscherp beeld van de arbeidsmarkt en de opleidingsbehoeftes in de regio.
Het Havencentrum brengt de haven dichter bij jongeren. Dat doen ze door zowel de jongeren naar de haven te brengen met excursies en workshops voor scholen, als de haven naar de jongeren te brengen met lesmateriaal. Met uitdagingen op maat krijgen doelgroepen tussen 10 en 26 jaar een inkijk in de haven in al haar diversiteit. Zo sensibiliseert het Havencentrum jongeren over het belang en innovatieve vermogen van de haven en enthousiasmeert het hen voor relevante studierichtingen en jobs in de haven van morgen.
Van een meer klassiek educatief centrum is het in volle evolutie naar een organisatie die niet alleen het hoofd, maar ook het hart van haar bezoekers wil raken. Daarom investeren ze volop in de vernieuwing van hun aanbod en de ontwikkeling van een leeromgeving van topniveau. Beleving, interactieve leervormen en de leefwereld van de jongeren staan hierin centraal. Ook krijgen de noden van partners, bedrijven en onderwijs bijzondere aandacht om een gemeenschappelijke doelstelling te realiseren: een betere match tussen vraag en antwoord op de arbeidsmarkt.
Dit alles zal in de toekomst samenkomen in een nieuw havenbelevingscentrum op de Droogdokkensite in Antwerpen.
Alfaport Voka is vertegenwoordigd in de raad van bestuur van het Havencentrum.
Alfaport Voka streeft naar een rechtszekere maar ook flexibele havenarbeids-organisatie. De Wet op de Havenarbeid van 1972, beter bekend als de Wet Major regelt de arbeidsorganisatie in de Belgische havens. Deze wet bepaalt dat havenarbeid binnen het havengebied enkel door erkende havenarbeiders kan verricht worden. Via sociaal overleg proberen werkgevers en vakbonden dit kader mee te laten evolueren met de tijd en de veranderingen in de sector. Ten gevolge van een uitspraak door de Europese Commissie in 2014 werd de havenarbeids-organisatie geactualiseerd. Na een intensief overlegproces kwamen de sociale partners overeen om op termijn en gekoppeld aan bepaalde voorwaarden erkende havenarbeiders aan te werven buiten de bestaande pool.
Een verkorte procedure om af te wijken van de vastgelegde ploegsamenstellingen werd afgesproken.
Alfaport Voka blijft bezorgd over het level playing field voor logistieke activiteiten binnen het havengebied. Daar waar het laden en lossen van zeeschepen enkel binnen het havengebied kan gebeuren en bijgevolg een afzonderlijke arbeidsorganisatie verantwoordt, is dat voor logistieke activiteiten minder het geval. Sommige activiteiten zoals voorbeeld het stuffen en strippen van containers kan immers ook buiten het havengebied gebeuren. Het lijkt dan ook logisch dat deze logistieke activiteiten op dezelfde manier kunnen georganiseerd worden als buiten het havengebied. Een oplossing hiertoe kan best besproken worden binnen het reguliere sociaal overleg.
Alfaport Voka organiseert twee keer per jaar een infosessie voor haar leden rond de verschillende arbeidsthema’s. Ook zijn we steeds op zoek naar boeiende verhalen van onze leden voor onze campagne #myjobisbetterthanyours via www.jobsindehaven.be.
Bent u lid en wenst u deel te nemen aan deze sessies of campagne? Laat dan gerust uw gegevens achter.
Hieronder vindt u een overzicht van de thema’s waar Alfaport Voka zich voor de haven van Antwerpen voor inzet. Klik door om meer informatie over elk thema te ontdekken.
Neem contact op