
Bedrijven willen rechtszekerheid!
Het ‘Ineos-arrest’ zet heel de stikstof- en vergunningendiscussie op scherp. Alfaport Voka blijft samen met Voka aandringen op een snelle goedkeuring van het voorstel van
Om als haven haar plaats op het wereldtoneel te vrijwaren, pleit Alfaport voor het slim inzetten op ruimte voor ontwikkelingen, innovatie en investeringen.
In 2021 werd 12 miljoen TEU containers maritiem overgeslagen in de haven van Antwerpen. De huidige containerbehandelingscapaciteit loopt nu reeds tegen de grenzen aan, terwijl verschillende prognoses nog een verdere groei in containeroverslagvolumes in de Hamburg – Le Havre range voorspellen.
Er is dus nood aan extra containerbehandelingscapaciteit in de Antwerpse haven om de positie van Antwerpen als containerhaven te versterken, rekening houdend met de toenemende schaalvergroting en trend naar consolidatie van de internationale scheepvaart. Ook innovatie en de clusterwerking haven – logistiek – industrie blijft cruciaal.
Het ‘Ineos-arrest’ zet heel de stikstof- en vergunningendiscussie op scherp. Alfaport Voka blijft samen met Voka aandringen op een snelle goedkeuring van het voorstel van
Alfaport Voka en Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland hebben een inspraakreactie ingediend op het ontwerp Beleidsplan Ruimte Zwijndrecht.
Alfaport Voka woonde de werkgroep Doel bij waar het Toekomstperspectief voor Doel wordt uitgewerkt. Alfaport Voka benadrukte dat er bij de verdere ontwikkeling rekening moet
Dr. Stephan Vanfraechem, algemeen directeur Alfaport Voka
De Antwerpse haven heeft reeds enkele jaren nood aan extra containercapaciteit om competitief te kunnen blijven op wereldvlak. De extra capaciteit is nodig om de verwachte groei van containertrafiek op te vangen, investeerders aan te trekken en een horizon te bieden aan de gebruikers. Zonder deze extra containercapaciteit is het gevaar reëel dat belangrijke spelers hun capaciteit in Antwerpen afbouwen.
In juli 2016 is de Vlaamse regering met een “complex project” gestart om deze noodzakelijke extra containercapaciteit voor de haven van Antwerpen te realiseren. Binnen een dergelijk “complex project” is de piste van een nieuw dok samen met alle mogelijke alternatieven voor bijkomende containercapaciteit onderzocht.
Na afronding van de onderzoeksfase, stelde de Vlaamse Regering op 31 januari 2020 het voorkeursalternatief definitief vast. Hierin is een bijkomende capaciteit voor ongeveer 7,1 miljoen containers in de haven van Antwerpen voorzien via een combinatie van inbreiding van bestaande dokken en de ontwikkeling van een nieuw getijdendok:
In februari 2020 werd de uitwerkingsfase gestart om de verschillende projectonderdelen te concretiseren in meerdere projectbesluiten en omgevingsvergunningen.
Doorheen het hele proces is Alfaport Voka één van de betrokken partijen. Hierbij heeft Alfaport Voka steeds gepleit voor een snelle beslissing. Alfaport Voka blijft de belangrijkste bezorgdheden van de Antwerpse maritieme gemeenschap bewaken:
Alfaport Voka zetelt tevens in de werkgroep Doel die zich buigt over het toekomstperspectief van het dorp, rekening houdende met de ontwikkeling van de bijkomende containercapaciteit.
Wanneer relevant, organiseert Alfaport Voka werkgroepen en infosessies voor haar leden rond de ontwikkeling van de haven, zoals een toelichting over het nautische onderzoek in kader van CP ECA.
Neem gerust contact op zodat we samen kunnen bekijken hoe u hierbij betrokken kan worden.
Hieronder een overzicht van de thema’s waar Alfaport Voka zich voor de haven van Antwerpen inzet. Klik door om meer informatie over iedere thema te ontdekken.
Neem contact op
Neem contact op
Neem contact op