Tegen 2030 wil de Antwerpse haven een aandeel van 15 % spoorvervoer hebben in haar totale modal split. Dit doel staat onder druk. Wat probeert Alfaport Voka daaraan te doen?
Een combinatie van prijzendruk, de blijvende aantrekkelijkheid en flexibiliteit van het wegvervoer en infrastructurele uitdagingen zorgt ervoor dat het aandeel spoor in de totale modal split eerder lijkt te dalen dan te stijgen. Als aandeelhouder binnen Railport, een vennootschap die tot doel heeft het spoorgebruik te stimuleren, werkt Alfaport Voka mee aan een plan dat die trend wil keren. In dit plan wordt onder andere ingezet op een verdere elektrificatie van bepaalde sporen in het havengebied, de aanleg van lange (wacht)sporen tot 750 meter (ook buiten het havengebied) maar ook de neutralisering van de rangeerheuvel Antwerpen Noord, het opzetten van een IT-platform met volledige tracking en tracing en het bundelen van volumes tussen Antwerpen Noord en de spoorbundels op linker- en rechteroever.
Het investeringsplan Infrabel 2024 – 2032 voorziet een substantiële stijging van de infrastructuurinvesteringen maar dit dekt nog niet alle noodzakelijke spoorinfrastructuurinvesteringen in het havengebied. Er moeten dus nog extra middelen bijkomen. Voor het verspreid spoorvervoer werd in april 2023 een belangrijke stap gezet met de neutralisering van de dienstverlening op Antwerpen Noord. Ook inzake bundeling van volumes worden de volgende maanden in samenwerking met een aantal pilootbedrijven naar verwachting grote stappen gezet. Verschillende spooroperatoren zijn ingegaan op een tender vanuit Railport om een voorstel tot bundelen van volumes te doen. Hier wordt de volgende maanden samen met die pilootbedrijven op verder gewerkt. Het versterken van het spoorvervoer in de Antwerpse haven blijft een belangrijk werkdomein voor Alfaport Voka.
Neem contact op
Dr. Stephan Vanfraechem
Algemeen directeur Alfaport Voka