In gesprek met de lijsttrekkers
Ook bij deze verkiezingen gaan Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Alfaport Voka in gesprek met de lijsttrekkers van de verschillende politieke partijen. Op
Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland lanceerde deze maand haar memorandum voor de Vlaamse en federale verkiezingen van 9 juni. Alfaport Voka nam de belangrijke haventhema’s voor haar rekening onder de titel ‘Antwerpen-Waasland, poort naar Vlaanderen, Europa en de wereld’.
Onze zee- en luchthavens opereren binnen een internationale, uiterst competitieve context met tal van, concurrenten in een straal van een paar honderd kilometer. Om al die activiteit te verankeren, moeten ze zich continu aanpassen aan de internationale omgeving. Zoiets vraagt ondersteuning en investeringen van zowel publieke als private zijde. Investeringen om de bestaande infrastructuur en toepassingen slimmer te gebruiken, maar ook investeringen in nieuwe en toekomstgerichte infrastructuur. Evident dat daarvoor een aantrekkelijk en rechtszeker ondernemingsklimaat nodig is. Maar de continuïteit van de (publieke) dienstverlening is minstens even belangrijk. Alfaport Voka, de koepel van de private havensector, komt tot volgende beleidsaanbevelingen.
De Antwerpse haven staat het volgende decennium voor een allesomvattend transformatieproces. Energie, infrastructuur, logistiek en waterkwaliteit, … geen enkel domein ontsnapt eraan. Om vaart te maken met dit proces is er een aangepast, sneller en rechtszeker kader nodig. Het bestaande systeem ‘complexe projecten’ werkt niet en zorgt noch voor consensus noch voor tijds-winst of rechtszekerheid. Streven naar draagvlak betekent niet dat we mogen voorbijgaan aan het ruimere nationale strategische belang van infrastructuur. Grote (publieke) infrastructuurprojecten worden ondergesneeuwd door studierapporten, gegijzeld door lokaal verzet en raken uiteindelijk niet meer vergund.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
De zee- en luchthavens van Antwerpen-Waasland vormen een belangrijke buitengrens voor de Europese Unie. Douanediensten hebben de opdracht om deze grenzen te bewaken en de (financiële) belangen van de Unie te verdedigen. De Belgische douane doet dat op een rigide manier, in tegenstelling tot de Nederlandse douane, die ook het faciliteren van de handel als een expliciete doelstelling heeft. De Algemene Wet Douane en Accijnzen is sterk verouderd en moet volledig herschreven worden.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
Schepen van en naar de Vlaamse havens worden door zowel Vlaamse als Nederlandse loodsen beloodst. Nederlandse loodsen zijn bedrijfszekerder, efficiënter en ondernemingsgerichter. Uit een vergelijkende studie is gebleken dat het Vlaamse loodswezen duur en actiegevoelig is, een relatief lage productiviteit kent en amper centraal wordt gemanaged.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
Met 65.000 directe en 80.000 indirecte medewerkers is de Antwerpse haven essentieel voor het functioneren van ons land. Vlaamse havens als frontrunners
Cijfers en feiten
Het voorbije decennium neemt de financiële inspanning van het Vlaams gewest in infrastructuurwerken in de Vlaamse havens in relatieve termen af. Samen met het moeizaam vergunningstraject zet dit druk op de noodzakelijke investeringen in basishaveninfrastructuur zoals sluizen en dokken.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
Om te evolueren naar een verhouding 43% wegtransport, 42% binnenvaart en 15% spoor in de modal split moet het wegvervoer teruggedrongen worden, moet het spoorvervoer sterk groeien en moet de communicatie en planning tussen haven- en interland-terminals efficiënter.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
Elke stad met een wereldhaven heeft zijn eigen luchthaven, dus ook Antwerpen met Antwerp Airport. Het is voor stad en regio een nabijgelegen connectiepunt om afstanden van meer dan vijfhonderd kilometer op een efficiënte en duurzame wijze te overbruggen. Ook de luchtvaart is in volle transitie en daarom vragen we de luchthaven van Antwerpen alle kansen te geven om verder te ontwikkelen in een concreet masterplan op lange termijn.
Dit vraagt Voka Antwerpen-Waasland
Ook bij deze verkiezingen gaan Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Alfaport Voka in gesprek met de lijsttrekkers van de verschillende politieke partijen. Op
Op 8 januari lanceerde Voka vzw haar verkiezingsmemorandum voor de Vlaamse en federale verkiezingen. In maart lanceren Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Alfaport
In juni 2024 vinden zowel Vlaamse, federale als Europese verkiezingen plaats. Binnen de samenwerking met Voka bereidt Alfaport Voka deze verkiezingen voor met duidelijke vragen
Neem contact op
Dr. Stephan Vanfraechem
Algemeen directeur Alfaport Voka