Nachtlogistiek
Via verschillende werkgroepen blijft Alfaport Voka in samenwerking met Port of Antwerp Bruges zich inzetten voor het project Nachtlogistiek.
Op 14 juli 2025 bereikte de Vlaamse Regering een akkoord over het meerjarig-GIP (Geïntegreerd Investeringsprogramma), dat de geplande infrastructuurinvesteringen in mobiliteit voor de komende jaren bevat. Daarbij ook veel projecten in en voor de Antwerpse haven.
In totaal voorziet het GIP zjaarlijks zo’n 2,2 miljard euro voor het onderhoud van bestaande infrastructuur en voor nieuwe investeringsprojecten.
Voor de haven van Antwerpen werden een aantal belangrijke werven die door Alfaport Voka van dichtbij opgevolgd worden, voorzien in het GIP.
Binnen het complex project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA) zal er concreet gewerkt worden aan de containercluster Linkerscheldeoever, de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven en de verlenging van de Noordzeeterminal. Hiervoor werd in de plannen van de Vlaamse Regering een totaalbedrag van 2,9 miljard euro voorzien tot en met 2040. Dit project is ook gelinkt aan de E34 West, waarvoor 428 miljoen euro toegewezen werd.
Het Oosterweeldossier krijgt de komende jaren ook een prominente plaats in het GIP. Onder meer de project- en bouwkost van de kanaaltunnels en R1 werden opgenomen. Daarnaast werden er ook middelen voorzien in minder-hindermaatregelen en leefbaarheidsprojecten.
Positief voor de haven is ook de voorziening voor een tweede Tijsmanstunnel. Deze is nodig om de R2 te ontlasten van zwaar verkeer en de veiligheid in de huidige Tijsmanstunnel te verhogen. Tot 2040 is hiervoor een bedrag van 1,6 miljard euro gebudgetteerd.
Er werden ook investeringen voor duurzaam goederenvervoer voorzien. Zo zullen er onder het actieplan binnenvaart concrete stappen genomen worden om vanuit onze havens en het waterwegennetwerk het logistiek netwerk over het water beschikbaar te stellen. Dit betekent budget voor het bouwen van laad- en losinstallaties, diverse studies en steunmaatregelen ter bevordering van de binnenvaart, de mental shift, de green deal binnenvaart, de implementatie regelgeving en projecten rond lig- en wachtplaatsen. Daarnaast werd er voor de komende drie jaar 19 miljoen voor spoorinvesteringen geblokkeerd. De intentie om de Vlaamse spoorstrategie uit 2013 te actualiseren en daarbij de Vlaamse spoorprioriteiten te evalueren, wordt naar voor geschoven. Daarnaast wordt verder het samenwerkingsakkoord inzake financiering van de strategische spoorweginfrastructuren (uit 2018) verder uitgevoerd.
Via verschillende werkgroepen blijft Alfaport Voka in samenwerking met Port of Antwerp Bruges zich inzetten voor het project Nachtlogistiek.
Midden september 2025 kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder aan ruim 57 miljoen euro vrij te maken om de komende drie jaar het
Op 2 oktober organiseerden Alfaport Voka en essenscia opnieuw hun periodieke infosessie met Infrabel. Deze bijeenkomsten – die om de vier maanden plaatsvinden – bieden
Neem contact op