Behoedzame IDMS roll-out in maritieme sector

Bij de maritieme bedrijven, scheepsagenten en terminals, heerst enige ongerustheid over de implementatie van IDMS. Hoewel deze bedrijven niet rechtstreeks betrokken zijn bij de aangiften die met IDMS zullen worden gemaakt, heeft de uitrol van het nieuwe aangiftesysteem natuurlijk wel een grote impact op de havenprocessen binnen IRP en CPu, zeker als het niet helemaal goed gaat.

In tegenstelling tot de IRP en PN/TS uitrol, die vanuit het IRP team gepland en gestuurd wordt, heeft de havengemeenschap weinig impact op de uitrol van IDMS.

We vragen daarom een nauwe afstemming met organisaties die wel zicht en impact hebben op hoe en wanneer IDMS wordt uitgerold. Veel van de aangevers werken met een softwarebedrijf samen. Bovendien moeten alle aangevers die IDMS willen opstarten zich registreren bij de douane.

Voor de IRP roll-out is de implementatie van IDMS in principe buiten scope. Het is aan de aangevers om te zorgen dat ze de oude (CUSCAR) én nieuwe (TSD) vrachtlijsten kunnen afschrijven met hun IDMS aangiften. Zo eenvoudig zal het echter in de praktijk niet zijn, gelet op de vrijgave in IRP/CCRM en CPu. We weten dat het afschrijven, de controle en vrijgave van goederen op de terminals een complex verhaal is dat niet altijd volledig in de acceptatieomgeving getest kan worden.

Daarom zou ook de implementatie van IDMS bij elke aangever best met een pilootfase starten, waarbij ook de scheepsagent, de terminal en de douanediensten in de havens in enige mate betrokken zijn. Als het misgaat met de afschrijving of vrijgave, komt het immers bij hen terecht.

The Way Forward heeft dan ook gevraagd om zoveel als mogelijk op de hoogte te kunnen blijven van de IDMS implementaties bij de aangevers, voor zover het om het afschrijven van maritieme vrachtlijsten gaat.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

Neem contact op

Eric Verlinden 

Projectmanager The Way Forward

eric.verlinden@voka.be

Tel: +32 3 206 58 69

Eric Verlinden Alfaport Voka