IRP: parallelle implementatie mogelijk dankzij hybride architectuur
Op verzoek van de logistieke sector heeft de douane ingestemd met een hybride architectuur om de parallelle implementatie van het nieuwe PN/TS en andere MASP-systemen
De AAD&A heeft op 6 november op haar website de aangepaste timing gepubliceerd met betrekking tot de implementatie van de verschillende MASP IT-projecten.
Deze aangepaste planning voorziet voor elk project in een “deployment window” waardoor de economische operatoren wat meer tijd krijgen om over te schakelen naar de nieuwe systemen.
Voor PN/TS in de maritieme sector is een aangepaste deadline voorzien op 30 juni 2024. Dit is de uiterste datum waarop bedrijven PN/TS moeten gebruiken en waarop de huidige goederencomptabiliteit niet langer beschikbaar zal zijn om nieuwe CUSCAR berichten te ontvangen.
Op basis van deze aangepaste planning werd door het IRP-team een richtdatum van maandag 10 juni 2024 vooropgesteld voor de implementatie van het Inbound Release Platform. Omwille van praktische redenen is het noodzakelijk dat alle bedrijven die IRP gebruiken op dezelfde datum overschakelen naar het nieuwe systeem. Een geleidelijke overgang per bedrijf zou immers leiden tot onvolledige berichtenstromen tussen ketenpartijen en verstoorde processen.
We vragen dan ook dat alle bedrijven 10 juni 2024 als richtdatum voor hun IRP implementatie zouden hanteren en zich voorbereiden op de implementatie op deze datum.
Om die voorbereiding te faciliteren zal het IRP projectteam midden januari 2024 een nieuwe versie van de IRP Implementation Guide publiceren.
Er zal ook worden voorzien in een strikt onboarding proces voor gebruikers in het IRP. Een goede onboarding is immers noodzakelijk om een vlotte implementatie te garanderen. Het onboarding proces zal naast technische setup en -testen ook contractuele elementen en verplichte opleiding omvatten. Elk bedrijf dat IRP wil gebruiken zal tijdig in de nodige interne voorbereiding moeten voorzien. Het verdient aanbeveling om die voorbereiding nu heel concreet op te starten. Vanuit het IRP projectteam zullen de bedrijven daarbij worden ondersteund met documentatie, testfaciliteiten en opleidingen. Meer informatie over het on-boarding proces volgt snel.
Op verzoek van de logistieke sector heeft de douane ingestemd met een hybride architectuur om de parallelle implementatie van het nieuwe PN/TS en andere MASP-systemen
De website van het Inbound Release Platform is op 29 februari laatstleden live gegaan. Alle informatie over het IRP is nu te vinden op één
De invoering van PN/TS maakt ook de update van een aantal douaneprocessen noodzakelijk. De huidige processen zijn immers niet toepasbaar in het nieuwe aangifteproces of
Neem contact op
Neem contact op