Op 21 augustus deelde de Belgische douane in de Stuurgroep van het Nationaal Forum Douane (dat is het officiële overleg tussen de douane en vertegenwoordigers van de private sector) mee dat hun eerdere vraag aan TAXUD om verder uitstel te bekomen op de implementatie van het nieuwe NCTS P5 systeem werd verworpen.
De opstart wordt daarom in België door de Belgische douane vastgelegd op maandag 2 december 2024. Dit is momenteel voorzien als een zogenaamde big-bang implementatie: vanaf die datum kunnen met andere woorden door aangevers alleen nog transitaangiften conform de voorwaarden van NCTS P5 worden ingestuurd. Voor aangiften bij vertrek wordt het P4 systeem op die datum afgesloten.
De Belgische douane voorziet een transitieperiode tot 21 januari 2025 waarbinnen voor NCTS P4 aangiften die voor 2 december werden ingediend nog in P4 kunnen worden aangemeld bij aankomst.
Deze nieuwe planning met een volledige uitrol van NCTS 5 vanaf 2 december wordt in de logistieke sector als onrealistisch en niet wenselijk aanzien. Tot nu toe heeft de Belgische douane immers nog geen specificaties vrijgegeven en is er geen duidelijkheid over hoe die uitrol moet verlopen. De voorziene timing maakt het in de feiten ook onmogelijk om langs de kant van de bedrijven nog alles klaar te maken laat staan het nieuwe systeem uitvoerig te testen.
Uit eerste besprekingen en aftoetsingen ook met de software-ontwikkelaars wordt voorlopig en voorzichtig aangenomen dat de aangevers, hoewel niet zonder uitdagingen, in staat zouden moeten zijn om NCTS P5 bij vertrek op 2 december te implementeren.
Een zelfde implementatie van het P5 systeem bij aankomst, voor de aangevers, maar ook voor de douane en het Inbound Release Platform dat dit proces moet ondersteunen voor de havenbedrijven, wordt echter als totaal onhaalbaar en niet wenselijk aanzien.
Het nieuwe proces voor transit bij aankomst, in de normale procedure en de vereenvoudiging, is immers alleen op hoofdlijnen duidelijk. Na aankomst zal de NCTS P5 aangifte worden omgezet naar een Combined-TSD in het PN/TS systeem. Die Combined-TSD schrijft de goederen in in de nieuwe Goods Accounting die de bestaande “goederencomptabiliteit” vervangt.
Belangrijke functionele en technische details over dit proces ontbreken op dit ogenblik. Ook de status van ontwikkeling van de douanesystemen op dit vlak is geheel onduidelijk. Omdat er geen technische specificaties zijn kon deze functionaliteit, hoewel voorzien, ook in het IRP nog niet ontwikkeld worden.
NCTS P5 speelt in het havenproces een grote rol, zowel in de inbound- als de outboundflow.
Inbound worden NCTS-aangiften in de eerste plaats gemaakt om de vrachtlijst af te schrijven. Maar er komen ook inboundgoederen toe op de haventerminals onder dekking van een transitaangifte, nadat ze in een andere haven uit een zeeschip werden gelost.
In het outbound proces gaat het om goederen die op de terminal worden aangeleverd met een NCTS-aangifte voor belading op een uitgaand zeeschip en waarvoor de uitgang uit de EU moet worden bevestigd.
De implementatie van NCTS is daardoor complex en interageert met tal van andere processen en systemen: PN/TS, AES Exit, IRP, CPu, enz..
Bovendien zijn ook in dit nieuwe transit proces meerdere partijen betrokken die om het proces vlot te laten verlopen data met elkaar moeten delen.
De implementatie van NCTS P5 zoals de Belgische douane het momenteel voorstelt, kan alleen in een zogenaamde big-bang roll-out gebeuren. Indien de implementatie op 2 december niet vlot verloopt, zal de impact op de goederenstromen erg groot zijn, in de havens én ver daarbuiten. Daarom kan die NCTS P5 implementatie naar ons inzien alleen worden gestart na uitgebreid testen van meerdere scenario’s in verschillende systemen. Dat zal tijd en capaciteit vragen bij tal van partijen en gelet op de huidige stand van zaken is 2 december als implementatiedatum daarom absoluut niet haalbaar.
Alfaport Voka heeft deze boodschap, in samenwerking met NxtPort, Port of Antwerp Bruges en CRSNP, reeds duidelijk overgemaakt aan de douane. Er worden nu op heel korte termijn pistes besproken om tot een oplossing te komen. Deze oplossingsrichtingen zijn gebaseerd op onderstaande uitgangspunten:
Alleen als er een werkbaar proces kan worden gevonden is een opstart van NCTS P5 op 2 december mogelijk. Dat is het uitgangspunt voor Alfaport Voka in het overleg met de douane. Daarin zoeken we actief mee naar oplossingen, in het belang van de haven- en logistieke bedrijven.
Een gedwongen implementatie van NCTS P5 op 2 december zonder duidelijk proces en degelijk ontworpen en functionerende ICT oplossingen zou nefast zijn voor de havenbedrijven, de logistieke sector in het algemeen en de reputatie van onze Belgische havens en economie.
Deze boodschap is reeds overgebracht aan de Belgische douane samen met andere stakeholders.
Van zodra er meer duidelijkheid is over de uiteindelijke uitrol van NCTS 5 (timing, specificaties…) komen wij bij u terug.
Neem contact op