IRP: parallelle implementatie mogelijk dankzij hybride architectuur

Op verzoek van de logistieke sector heeft de douane ingestemd met het opzetten van een hybride architectuur om een parallelle implementatie van het nieuwe PN/TS en andere MASP-systemen zoals IDMS en NCTS v5 mogelijk te maken.

Deze hybride architectuur is noodzakelijk, maar verhoogt de technische complexiteit en vereist extra ICT ontwikkeling bij de douane en bijkomende tests op de testplatforms.

Door het grote aantal diverse bedrijven dat betrokken is bij het inkomende maritieme proces en dat overstapt op deze hybride opzet, is een voorzichtige en gecontroleerde omschakeling noodzakelijk.

Het Inbound Release Platform is zoals gepland op 10 juni klaar om live te gaan.

Om de werking van de bedrijven die PN/TS via IRP implementeren veilig te stellen, kiest het projectteam ervoor om de implementatie van elk bedrijf te starten met een pilootfase waarin de bedrijven een beperkt aantal berichten naar de live systemen zullen sturen. Deze pilootfase zal in detail worden gepland en zal worden ondersteund door het IRP-team en de douane. Details van de planning en aanpak zullen worden besproken en overeengekomen met de betrokken bedrijven.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

Import Consignment API

De invoering van het nieuwe PN/TS douanesysteem zal ook grote impact hebben op het werkproces van douanevertegenwoordigers, expediteurs en ontvangers van goederen. Daarom voorziet het

Lees verder »

Neem contact op

Eric Verlinden 

Projectmanager The Way Forward

eric.verlinden@voka.be

Tel: +32 3 206 58 69

Eric Verlinden Alfaport Voka