PN/TS in de bulksector
Bedrijven en douane staan voor een belangrijke uitdaging. Hoe kan PN/TS op een werkbare manier toegepast worden in de bulksector? Vanuit Alfaport Voka dragen we
Begin juni was de ontwikkeling van het Inbound Release Platform afgerond en getest. Het IRP-team en de bedrijven uit de eerste wave waren klaar voor de opstart van de pilootfase op 10 juni. Deze deadline werd echter niet gehaald.
Dat het niet wenselijk was om voor een grootschalige roll-out te gaan met de niet CPu bedrijven was al eerder duidelijk geworden. De testfase gaf aan dat er onvoldoende vertrouwen was in de PN/TS productieomgeving om een grootschalige roll-out te verantwoorden. Daarom werd beslist om te starten met een bescheiden pilootfase.
De ontgoocheling was groot toen vlak voor de geplande start op 10 juni de operationele diensten van de douane in de havens aangaven niet klaar te zijn voor de piloten. Nog niet alle procedures waren verduidelijkt en de medewerkers waren nog niet opgeleid om te werken met de nieuwe processen en systemen.
Het IRP team en de pilootbedrijven dienden daarom terug te schakelen. Binnen het IRP team werd de capaciteit enigszins afgebouwd en werd voor later voorziene ontwikkeling vroeger ingepland om de budgettaire impact van het uitstel te beperken. Ondertussen werden afspraken gemaakt met de douane zodat de pilootfase van wave 1 begin september zou kunnen starten. Tot ieders verbazing kwam in augustus dan het nieuws over de vervroegde opstart van het NCTS P5 transitsysteem . Waar het eerder een zeer lage prioriteit had, moest NCTS P5 plots prioritair worden aangepakt. Een opstart van NCTS P5 op 2 december leek onrealistisch, wat ook na een eerste analyse werd aangetoond.
Op dit moment is er grote onduidelijkheid over de planning van de MSAP projecten door de Belgische douane. Voor enkele systemen wordt in de laatste geen datum meer genoemd. Voor andere is de haalbaarheid van de vernoemde datum onzeker.
Voor de roll-out van het Inbound Release Platform wordt de beslissing van de douane in verband met NCTS P5 bepalend. Zal de daarvoor nodige ontwikkeling nog ruimte laten bij alle partijen voor de geplande roll-out voor het einde van dit jaar? Op dit ogenblik is het te vroeg om hierop te antwoord. The Way Forward raadt de havenbedrijven daarom aan om hun voorbereiding voor de PN/TS en IRP implementatie verder te zetten. Bij de douane wordt verder aangedrongen om de gemaakte afspraken rond planning en functionaliteit te respecteren, zodat minstens de pilootfase van de IRP roll-out nog dit jaar op een ernstige manier kan worden opgestart. The Way Forward is daarover op bijna dagelijkse basis in contact met de douane. De situatie evolueert snel en Alfaport Voka houdt je via nieuwsbrieven op de hoogte.
Bedrijven en douane staan voor een belangrijke uitdaging. Hoe kan PN/TS op een werkbare manier toegepast worden in de bulksector? Vanuit Alfaport Voka dragen we
Alfaport Voka heeft in de loop van november en december met diverse stakeholders uit de private sector en met de douane verder afgestemd over de
Alfaport Voka heeft op 10 november een tweede keer afgestemd met de douane over de impact van het project PN/TS op een aantal douaneprocessen.
Neem contact op