Vlaamse Ondernemers lanceren online game die jongeren moet overtuigen om voor STEM te kiezen

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties, willen op een innovatieve manier STEM binnenbrengen in de leefwereld van jongeren.

Een nieuwe online game moet jongeren enthousiast maken om te kiezen voor STEM-studierichtingen. De game werd door Vlaams minister van Economie Jo Brouns met leerlingen uit heel Vlaanderen gelanceerd op woensdag 17 januari in het Antwerpse Sportpaleis. De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties, willen op een innovatieve manier STEM binnenbrengen in de leefwereld van jongeren.

De nieuwe game van de Vlaamse Ondernemers sluit aan bij de organisatie van een muziekfestival. Om van een muziekfestival een succes te maken, heb je verschillende STEM-vaardigheden nodig. Met een zelfgekozen avatar legt de speler een parcours af in een digitale wereld waarbij opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. Al doende komt de speler informatie aan de weet over het nut van STEM in het opzetten van een muziekfestival.

Vlaamse jongeren kiezen nog onvoldoende voor STEM-studierichtingen. In het hoger onderwijs zijn slechts 20% van de uitgereikte diploma’s STEM-gericht. De vraag op de arbeidsmarkt naar STEM-profielen is torenhoog. Negen op de tien ondernemingen ondervindt vandaag problemen om geschikt personeel aan te werven, de grootste uitdaging ligt in het vinden van technisch geschoold talent.

De Vlaamse Ondernemers promoten de game op verschillende kanalen bij jongeren, waaronder de sociale media zoals TikTok en Facebook. Er komt in het voorjaar ook een tour langs de 23 verschillende scholen om dit STEM- avontuur verder te zetten.

Ontdek hier de game.

Deel dit artikel

Andere gerelateerde artikels hierover

Neem contact op

Saskia Bultiauw

Community Manager Alfaport Voka

saskia.bultiauw@voka.be

Tel: +32 3 206 58 72

Saskia Bultiauw