Hoe zit dat nu eigenlijk met ECA?
Het complex project Extra Containercapaciteit Antwerpen moet op termijn voorzien in een extra containergetijdendok op linkeroever. De studie- en analyse-fase loopt al sinds 2016. Maar
Op 14 juni 2024 werd het GRUP E34-west ter hoogte van de Waaslandhaven voorlopig vastgesteld door de Vlaamse regering. De Vlaamse Regering organiseerde van 14 juni tot en met 12 augustus 2024 een openbaar onderzoek over dit plan.
Het GRUP heeft volgende ambities: de Waaslandhaven connecteren op het hoofdwegennetwerk, het haventracé verbinden op de E34, het dorpen- en havenverkeer afsplitsen, een performant fietsnetwerk mogelijk maken en de nieuwe infrastructuren ruimtelijk en landschappelijk inbedden.
Het bestaande complex Vrasene zal opgebroken worden. En er komt een nieuw complex Waaslandhaven-West dat zal geïnstalleerd worden als ‘Hollands complex’. Het complex Watermolen zal zorgen voor de ontsluiting van de Schoorhavenweg en de Hoogschoorweg op de aan te leggen Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven. De aansluiting zal gebeuren via twee lichtengeregelde T-kruispunten. Het ongebruikte deel van de Schoorhavenweg wordt weggenomen.
Alfaport Voka en Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland hebben tijdens de periode van het openbaar onderzoek opmerkingen ingediend. Beide organisaties pleiten onder meer om de keuze voor specifieke verkeersinrichtingen (en de daarop toegepaste infrastructuur) op bepaalde aspecten bijkomend te onderzoeken en te onderbouwen én waar nodig bij te sturen. Zo vragen ze zich bijvoorbeeld af of door het wegknippen van complex Melsele de as Steenlandlaan-Ketenislaan voldoende uitgerust zal zijn om verkeersstromen af te wikkelen bij calamiteiten, onderhoudswerken of filevorming. Een andere opmerking betreft de afhankelijkheid van de aansluiting van de WOW op de E34 voor de ingebruikname van de extra terminalcapaciteit uit het ECA-project. Voldoende vooruitgang en afstemming in de planningsprocessen van de verschillende projecten is van belang. Daarnaast werd ook gevraagd om de mogelijkheid van een bijkomende vrachtwagenparking te bekijken in het onderzochte plangebied.
Meer informatie kan hier teruggevonden worden en via bijgevoegde folder.
Het complex project Extra Containercapaciteit Antwerpen moet op termijn voorzien in een extra containergetijdendok op linkeroever. De studie- en analyse-fase loopt al sinds 2016. Maar
Op de Vlaamse Ministerraad van 8 maart 2024 werd het ontwerp van projectbesluit van de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) vastgesteld. De WOW is een deelproject
Op 12 december werd de havensector voor de 2e keer bij elkaar gebracht voor een Vlaams Havendebat. Stephan Vanfraechem zetelde mee in het debat rond
Neem contact op