Stop and go acties acod-zeeloodsen en nationale staking op 1 april
Van 21 tot en met 23 maart 2024 voerden de zeeloodsen aangesloten bij ACOD stop and go acties. Net zoals de nationale staking van 1
De komende jaren staan, naast de reguliere onderhoudswerken in de bundels, enkele grootschalige investeringen in de spoorinfrastructuur van het havengebied op de planning, waaronder de verdubbeling en elektrificatie van lijn 11, de aanleg van bundel Oorderen en spoorwerken ter ondersteuning van het tweede getijdendok op Linkeroever.
In het kader van de capaciteitsuitbreiding van het vrachtvervoer per spoor en de vergroening van het transport rond de Antwerpse haven, voert Infrabel elektrificatie en ontdubbelingswerken uit aan lijn 11 tussen Y Stabroek en de aansluiting bij BASF. De aanpassing aan lijn 11 zal finaal zorgen voor een verhoogde capaciteit en voor een verdere elektrificatie van onze haveninfrastructuur. Lijn 11 die loopt op de middenberm van de A12 zal daar ontdubbeld worden. Zowel het nieuwe spoor als het bestaande spoor zal geëlektrificeerd worden. De werkzaamheden gaan door tijdens het weekend (van zaterdag 6u tot maandag 4u) en brengen zowel impact op het spoor- als het wegverkeer. Tijdens het gebruik van grote machines zal er ook een afsluiting zijn van de linkerrijstrook op de A12, telkens van 6u zaterdagochtend tot zondagavond 22u, zowel in de richting van Antwerpen als Nederland. Het einde van de elektrificatie en ontdubbelingswerken is voorzien voor eind 2026.
Ook aan het rangeerstation Antwerpen-Noord lopen ondertussen vernieuwingswerken van de sporen en wissels in de C-trieerinstallatie. Deze werden opgesplitst in werken aan bundel C2 en werken aan bundel C1. Het einde van de werken aan bundel C2 werd initieel voorzien op 31 augustus 2024. Omwille van onder meer een slechte staat van de fundering van de dalremmen, slechte weersomstandigheden en onvoldoende coördinatie van de verschillende omstandigheden, liepen de werken verschillende maanden vertraging op. Hierdoor is er een overlap met de werken aan bundel Oorderen. In februari is de gefaseerde spoor-en wisselvernieuwing van de C1-trieerinstallatie volgend op de werken van de C2-trieerinstallatie van start gegaan. In januari 2026 staat vervolgens de vernieuwing van de IT-aansturing van de trieerinstallatie gepland. Dit is de fase met de grootste impact, omdat dan de trieercomputers vernieuwd gaan worden. Hierdoor zal de trieerheuvel tijdelijk niet toegankelijk zijn.
Ook de vernieuwings- en elektrificatiewerken aan bundel Oorderen verlopen momenteel in verschillende fases om de impact zo beperkt mogelijk te houden. Enkele minder hinder maatregelen zijn van toepassing zoals de ingebruikname van extra capaciteit op bundel Lillo, waarvoor vier sporen vernieuwd werden, en een bypass vanuit PSA. Het einde van de spoor- en bovenleidingswerken is voorzien voor eind oktober 2025.
Dit najaar staat bundel Groenland nog op de planning. Hiervoor is momenteel een impactstudie lopende.
Door frequent overleg in te plannen tracht Infrabel de spooraangeslotenen en -operatoren zo goed mogelijk te informeren en de impact zo minimaal mogelijk te houden. Samen met Alfaport Voka en Essenscia worden er op regelmatige basis updates over de vooruitgang van de verschillende werken gedeeld. Een volgende informatiesessie gaat door op maandag 12 mei 2025 om 16u via Teams, inschrijven kan via onderstaand formulier.
De informatiesessie gaat door op maandag 12 mei 2025 om 16u via Teams. Inschrijving via dit formulier.
Van 21 tot en met 23 maart 2024 voerden de zeeloodsen aangesloten bij ACOD stop and go acties. Net zoals de nationale staking van 1
Alfaport Voka had op 12 maart een eerste werkvergadering met Jan Jambon, federaal minister van Financiën.
De lente is aangebroken en dat betekent maar één ding: tijd voor de 4e editie van de Voorjaarsdrink, dé afterwork waar de Antwerpse havensector samenkomt!
Neem contact op