Alle artikels

De bouw van het Inbound Release Platform komt op dreef

De functionele analyse van het Inbound Release Platform wordt stilaan afgerond. Ook de communicatie tussen bedrijven en het IRP werd volledig uitgewerkt. Alle details hierover zijn terug te vinden in de IRP Implementation Guide die op 16 oktober werd gepubliceerd.

DOWNLOAD de IRP Implementation Guide

Ondertussen is het NxtPort development team gestart met de effectieve bouw van de eerste componenten van het IRP. Enkele basiscomponenten zijn al klaar en op dit moment wordt gewerkt aan de eerste functionaliteit. Er werd voor gekozen om in deze eerste ‘sprint’ een eenvoudige basisflow te programmeren, waarbij in een RORO scenario één voertuig in één BL in één TSD bericht met één Master Consignment Item wordt ingestuurd. Dit scenario zal uiteraard ook worden getest op het testsysteem van de douane. Zelfs dit eenvoudige proces levert al snel 500 testscenario’s op. Er wordt daarom gewerkt met geautomatiseerd testen.

Als deze testen goed verlopen, kan worden gestart met de bouw en test van meer complexe scenario’s in alle goederenstromen. De business en functionele analyse dienen als basis voor deze testscenario’s.

Het testen zal steeds in samenwerking met havenbedrijven gebeuren. Voor de eerste RORO scenario’s kunnen we rekenen op de medewerking van ICO in Zeebrugge. Ook enkele andere bedrijven hebben zich reeds spontaan aangeboden om mee te testen, maar extra kandidaten zijn nog steeds welkom. We zoeken daarbij rederijen/scheepsagenten en terminals actief in de verschillende goederenstromen.

Ondertussen werken me met de douane ook verder aan de technische uitwerking van de datadeling en het aanpassen van een aantal belangrijke processen zoals het overvoerproces bij transshipment en de voorwaarden om IRP als RTO voorraadbeheerssysteem te kunnen aanbieden aan de terminals.
In functie daarvan wordt ook gekeken naar de impact op de planning van het project en een realistische opstartdatum voor het IRP en PN/TS. Die datum zal sowieso uitdagend blijven voor het IRP team, de douane én voor de havenbedrijven. We proberen daarbij voor iedereen tot een haalbare timing te komen.
Belangrijk is daarbij dat alle betrokken bedrijven zich nu dringend en concreet beginnen voorbereiden, in samenwerking met hun logistieke partner en hun software- en netwerkproviders. De IRP Implementation Guide is daarvoor een uiterst nuttige handleiding.

De LinkedIn post over dit onderwerp

Deel jouw mening over dit onderwerp via onze LinkedIn-post.

Deel dit artikel

Neem contact op

Eric Verlinden 

Projectmanager The Way Forward

eric.verlinden@voka.be

Tel: +32 3 206 58 69

Eric Verlinden Alfaport Voka